Verslag IVN-weekend 2013

31 mei t/m 2 juni,
in het nationaal natuurpark de Biesbosch bij Dordrecht.

Vrijdag, 31 mei, kwamen er 38 IVN-ers/partners bijeen in het Stayokayhostel te Dordrecht. Op het terras wachten tot iedereen er was en daarna gingen we meteen wandelen vanuit het hostel, zonder jas, want het was heerlijk weer. We hadden mooi uitzicht op een nest met jonge waterhoentjes en we hoorden o.a. karakieten en rietzangers en ook ganzen waren er volop. ‟s Middags liepen we naar het bezoekerscentrum waar de fluisterboten op ons lagen te wachten. Heerlijk in de warme zon en in alle rust gleden we over het water om de omgeving te bekijken. We zagen veel watervogels met hun jongen. Halverwege de route stapten we op een vlonder om in een kijkhut vogels te observeren. We wisten niet dat er een beperkt aantal op de vlonder kon, dus langzaamaan zakte de groep tot de enkels in het water. Er werd flink gelachen en even later hingen de sokken in de bootjes te drogen.

Bij het avondeten opende onze voorzitter Frans Tolboom het weekend. Miriam van Kempen en Cor Stehouwer konden er jammer genoeg om gezondheidsredenen niet bij zijn. Na het eten kwam iedereen in de filmzaal waar Ad Smits een zeer mooie film van de ijsvogel liet zien. Daarna liepen we het beverpad, in de hoop een bever te zien, wat helaas niet gebeurde.
Zaterdag 1 juni begonnen we om 8 uur met chi kung onder leiding van Jan Larmit en na het ontbijt vertrokken we, met de fiets en flink wat wind, richting pont om de Merwede over te varen, naar het Biesboschmuseum. De historie en natuur van de Biesbosch was daar prachtig weergegeven. Vooraf bekeken we een film over de Biesbosch en kregen we uitleg van een zeer enthousiaste kleinzoon van een griendwerker. Hij vertelde o.a. dat de griendwerkers onder erbarmelijke omstandigheden daar werkten en er wel eens toevallig wat meenamen uit de Biesbosch, doordat er iets in de laarzen was blijven zitten. "Ze logen nooit, maar hadden mooie verhalen". In de nabijheid van het museum was een heel mooi natuurgebied met onder andere een eendenkooi, een beverburcht, veel wilde bloemen en veel water. De wind was gaan liggen en de zon begon volop te schijnen. We fietsten met een omweg naar het landschapskunstwerk 'De Wassende Maan'. ‟s Avonds, na het diner, bekeken we de film „Earth flight‟, het deel van Europa. Met daarna nog een wandeling. Enkelen liepen het Beverpad nog eens en na een poos geduldig wachten kwamen Jan Op ‟t Hoog en Peter van de Heuvel vertellen dat ze de bevers hadden gezien en de foto‟s waren het bewijs.
Zondag 2 juni om 8 uur. chi kung dat natuurlijk eindigde met een "te verdelen meloen". Tegelijkertijd waren de "vroege vogels" op stap en zagen o.a. de wielewaal , de nachtegaal en de blauwborst. We gingen ontbijten en de bagage in de auto zetten. Met de Zonnepont staken we het Moldiep over en gingen met drie gidsen op stap om het Griendmuseumpad te wandelen. Ook toen hadden we geweldig weer. We liepen door de grienden, met de rechte percelen, begroeid met wilgen, gescheiden door greppels. Enkele griendketen, waar vroeger de griendwerkers verbleven, konden we bekijken. De gidsen vertelden over de historie, de planten en de vogels. De cettizangers hoorden we vaak, zoals ook de nachtegaal. We zagen de spindotter en de blauwborst, we roken het bevergeil en zagen vraatsporen van de bevers, het was zeer de moeite waard. ‟s Middags reden we naar het centrum van Dordrecht. We dronken ons afscheidsdrankje in Villa Augustus, een voormalige watertoren, en bezochten daar de mooi aangelegde tuin. Het was weer een zeer geslaagd IVN-weekend.
Ook voor 2014 zijn de plannen gereed. We gaan van 5 t/m 7 september 2014 met een touringcar voor een bijzonder weekend naar Willebadessen in het Teutoburgerwald in Duitsland.