Verslag van het IVN-weekend 2012

1 t/m 3 juni, Baie de Somme in Frankrijk.

Met totaal 43 IVN-ers en partners zijn we vrijdagochtend om 8.00u. vertrokken met de bus naar Frankrijk. Onze buschauffeur, Beertje, had er zin in en met een vrolijke lach reed ze ons door België naar Frankrijk waar we onze eerste stop hadden in Hameau de Haendries. week121Daar bezochten we de thematische tuin van het Nationaal Botanisch Conservatorium. Prachtige planten die volop in bloei stonden, konden we bekijken in een stralende zon. Mooie paden leidden ons langs verschillend aangelegde perken waar de insecten ook volop van genoten. In Boulogne-sur-Mer bekeken we de stadswallen, het stadpark en genoten we op het terras van onze lunch. Rond 17.00u. kwamen we aan op Les Galets de la Mollière, waar we ons installeerden in de mobilehomes en waar de etenswaren per huisje verdeeld werden. Voor de Franse avond stond iedereen klaar om er een heerlijke maaltijd van te maken. Buiten aan lange tafels hebben we van de soep, salades, kazen en wijn bij kaarslicht kunnen genieten. Na het eten liepen we naar de zee, het Kanaal, waar de zeehonden ons om de beurt vanuit het water kwamen bekijken. Het kiezelstrand was heel breed en stond vol met zeekolen, een plant die in deze omgeving veel voorkomt. Toen we terugkwamen hebben we de avond verder gezellig pratend doorgebracht met koffie thee, wijn en bier.

Zaterdagochtend stond Jan Larmit klaar om ons in een kring weer de vloeiende bewegingen van Chi Kung te laten ervaren. Ontspannen vertrokken we na het ontbijt naar het Parc Ornithologique du Marquenterre op het bijna 1000 ha grote Domaine du Marquenterre.week122 Er waren verschillende routes die makkelijk te volgen waren. We konden lopen langs grote kijkhutten waar ook telescopen voor de bezoekers klaar stonden en waar we konden genieten van de vogels die zich lang of kort lieten bezichtigen. We zagen veel vogels o.a. de rietzanger, nachtegaal, boomvalk, krakeend, zomertortel, kneu, een ooievaarsnest met jongen, steltkluut en grutto's. week123We liepen langs het veenpluis, de orchideeën, walstro en nog veel meer. Iedereen heeft volop kunnen genieten en de zon bleef maar schijnen. Met de bus reden we terug langs het vissershaventje, Le Hourdel, op de uiterste zuidpunt van de Baai van de Somme. Het was eb en de hele baai was leeggestroomd waardoor er een mooi weids uitzicht was over een zand/kleiachtige baai, waar je niet zomaar doorheen kon lopen zonder modderige voeten en enkels te krijgen. Hier en daar lag een zeehond te rusten en vlogen de meeuwen in het rond. Van hieruit liepen we via het "Circuit du Hourdel" terug langs de zee naar de camping waar op menig terrasje van de mobile homes een fles wijn of bier geopend werd. 's Avonds vertrokken met de bus om de krijtrotsen in Ault te bekijken. Helaas mochten we er niet komen met de bus en was het niet te doen om er te voet te komen. Gelukkig
stonden ze al te wachten in restaurant Le Temps Perdu in Saint-Quentin-la Motte-Croix-au-Bailly, waar we lekker gegeten hebben.week124
Zondag, na de ontspanning van Chi Kung, verlieten we onze schoongemaakte mobile homes en vertrokken we in de regen met de bus, waar we de ondergrondse stad, La cité Souterraine de Naours, gingen bezoeken. Op het parkeerterrein kwam de huiskat van de camping onder de bus vandaan. De poes was op het reservewiel gesprongen en zonder dat iemand het wist meegereisd met ons. Gelukkig ontfermde Mariëtte zich over de poes en mocht hij van de chauffeur meereizen naar Oisterwijk. In Nederland is de poes weer via, via terug op de camping gekomen. We bezochten kort Amiens met zijn mooie kathedraal en voordat we weer doorreden aten we in een park nog smakelijk van de salades, toastjes en appels die we nog over hadden.
week125Veilig kwamen we weer aan in Oisterwijk en Haaren waar iedereen afscheid nam en huiswaarts ging. Uit de vele reacties bleek dat er weer volop genoten is van de natuur en de gezelligheid.